2017-08-05

Fader och son

En diktande fader
till en uppdiktad son
till en diktande galning
som ingen förstår

I den förvirring
han lever sitt liv
en berättelse skapas
med ingenting i

Somliga säger
han är klok och vis,
men det är en sanning
som har sitt pris

Ty att se klart och ljust
ger ej garanti
för någonting önskat
att ha i sitt liv

Tvärtom han tvingas
att se allt det där
som han gör mot sig själv
när han inte är här

Så han diktar dikter
och hoppas så på
att kanske hans son
en dag ska förstå

4 kommentarer:

Maria sa...

Vad döljer raderna
anar en konflikt
Vill du förtälja mer
vill du förlänga din dikt

...?

Anton Larson sa...

Jag är inte säker på att jag ska ge mig in på att analysera, förklara eller förlänga min dikt. Jag är inte ens säker på att jag helt kan förklara den för mig själv. Jag tror den kan läsas på flera olika sätt och den konflikt du anar kanske betyder något viktigt för dig.

Maria sa...

Så är det förstås. Vi försöker förstå och fyller oavsiktligt i luckorna med material från oss själva.

Denna och kanske allra mest den föregående ekar lite ödsligt hos mig. Fick mig att tänka lite på denna scen ur serien Rectify.

https://www.youtube.com/watch?v=xhj0pX5FxEA

Fin serie som rör vid många olika lager av existensen.

Anton Larson sa...

Tack för serietipset!