2008-02-07

En manipulerande tanke

En tanke om manipulation flög förbi:
"Jag är den mest lättmanipulerade människa jag känner.
Alla manipulerar mig och jag bara låter det ske.
Jag manipulerar till och med mig själv hela tiden.
Å andra sidan vore det väldigt manipulativt av mig att vägra låta mig
manipuleras."

Manipulation är en illusion om att någon har kontroll,
vilket ingen egentligen har.
Tanken att ingen har kontroll kan verka så skrämmande,
att man hellre ser sig som manipulerad eller manipulerande,
även då det faller på sin egen orimlighet.
Det går aldrig ens att avgöra vem som manipulerar vem.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant tanke....

Anton Larson sa...

Vilken av dem?

Anonym sa...

Hypnotiserad att hypnotisera - den tanken flyger förbi mig i en bana!

Anonym sa...

"...kontroll, vilket ingen egentligen har."

hur vet du det?

Anton Larson sa...

lisa,
Vad menar du "hur" vet du?
Hur menar du att man vet?
Tror du dig ha kontroll över vetandet?