2009-02-25

Kläckningsdags

"Vem är du? Beskriv dig själv med fem ord."

För en tid sedan blev jag ombedd av en man som jag aldrig hade träffat
förut att beskriva mig själv med fem ord. Jag blev lite ställd.
Någonstans inbillade jag mig att jag måste ge en sann bild av mig
själv. Och så började jag leta efter orden som skulle beskriva mig,
men för varje ord jag kom på, så nog hittade jag också ett motsatsord
som var lika sant. Jag är ärlig och lögnaktig. Jag är snäll och elak.
Jag är öppen och sluten. Jag är skarp och luddig. Jag är intelligent
och korkad. För att ta fem exempel. Egenskaperna beskriver inte vem
jag är. De tecknar bara ett av ett oändligt antal möjliga porträtt av
mig. Je ne suis pas une pipe. Je ne suis pas une image.

Ändå är det inte alldeles sant. Jag må vara något annat än
beskrivningarna av mig själv, men likväl är de en integrerad del av
det här livet som jag lever just nu. En del som verkligen vill bejakas
och utvecklas. Istället för att sluta mig som en mussla kan jag
uttrycka mig och leva med världen. Det är i alla fall vad jag anar här
bakom mitt alltmer söndersprickande skal.

Jag är en nykläckt kyckling.

Inga kommentarer: