2009-02-26

Sluta jiddra, börja trolla

Jag har aldrig egentligen förstått mig på att prata om musik. Kanske är det delvis någon slags social störning jag har, eller så är det bara svårt för mig att prata om sådant som till sin natur ligger så nära det obeskrivbara.
Musik är magi och magi pratar man inte om, magi upplever man. Detta att älta sina upplevelser genom prat tycker jag ofta blir ytterligare ett sätt att fjärma sig från själva upplevelsen även om intentionen många gånger är den rakt motsatta.
Visst kan man prata om musik precis som man kan prata om vad som helst, men det finns verkligen inget som säger att bara för att man älskar musik så älskar man att prata om den. Jag är musikintresserad, men inte särskilt musikpratintresserad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul rubrik, jag minns också den reklamen :)

Annars är som du antyder musikskriverier lite svårt. Det märker jag själv på min blogg: det är lättare att skriva om litteratur än om musik, läsandet och skrivandet är ju mer besläktade än lyssnandet och skrivandet.

Och musikjournalistik är inte mycket att hurra för. Frank Zappa sa: "Rockjournalistik är folk som inte kan prata intervjuade av folk som inte kan skriva"...

/svensson på "Svenssongalaxen"

Anton Larson sa...

Ja, reklamfilmen är en klassiker.

Fast även skriverier om litteratur ställer jag mig lite tveksam till. Jag läser hellre litteraturen än vad som skrivs om den.

Anonym sa...

rofl

http://www.youtube.com/watch?v=fpWSpW6VjGs

Anonym sa...

Jag tycker det kan vara intressant att prata om musik och hur man själv och andra upplever den, särskilt musik som målar upp en inre bild, berättar en berättelse (gäller oftast låtar utan text i mitt personliga fall), hur man tolkar musik säger mycket om en person tycker jag... Musikjournalistik i allmänhet är jag dock inte ett fan av.

Anton Larson sa...

Visst kan vi prata om det, och visst kan det vara intressant, men inget slår någonsin den direkta upplevelsen av vad det än är. Ibland känns det som att vi glömmer det när vi går igång och skall prata om våra upplevelser.