2007-07-29

Mättnadskänsla

Har haft grannarna hemma på middag och är nu så fullproppad att jag känner mig som mr Creosote när han överväger en sista wafer-thin mint.
Middagen står mig alltså bokstavligt talat upp i halsen och jag kan känna att mitt fysiologiska tillstånd just nu faktiskt är långt ifrån optimalt. Ändå har jag på alldeles egen väg försatt mig i det.
Först åt jag och njöt för att jag faktiskt var hungrig och det var skönt att sitta ner att äta och dricka i gott sällskap.
Sedan åt jag mer för att det var gott och det var skönt att sitta ner att äta och dricka i gott sällskap.
Sedan åt jag lite till för det var faktiskt väldigt gott och skönt att sitta ner att äta och dricka i gott sällskap.
Så en ostbricka och mera vin. Väldigt goda ostar, gott vin och gott sällskap.
Sedan jasminte (kaffe för gästerna), kaka, avec och så sällskapet.
Det var väl först här som jag på allvar började bli medveten om att vägs ände var nådd, när avecen (en god calvados) gjorde en kullerbytta i strupen innan den valde avsedd väg. Detta hindrade mig förstås inte från att skölja ner ytterligare några kakbitar med hjälp av lite jasminte.
Allt var förstås väldigt gott, men ändå förvandlades tillställningen till ett omedvetet plågande av min kropp.

Överdriven tillfredsställelse blir lätt otillfredsställande.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så du övervägde inte själv att ta en liten wafer-thin mint då, efter hela kalaset??? :-)
Hade varit skoj att se dig, hela middagen och hela calvadosen explodera över hela bloggsidan!!
Go´natt!

Anton Larson sa...

:-)
Visst övervägde jag, men till skillnad från mr Creosote avstod jag och gick och lade mig istället.

.... sa...

Hoppas du hade det trevligt så länge det varade, dvs innan det blev för mycket alltså!

På onsdag ska jag frossa i popcorn och avslagen cola.

Anton Larson sa...

Det var egentligen trevligt hela vägen. Det var bara det att kroppen började protestera till slut.

Avslagen cola? Jag trodde det var sockret och inte kolsyran som du ville dra ner på...

.... sa...

Jag har alltid föredragit colan med endast ett minne kvar av kolsyran, den smakar godast så!

:-)