2008-08-12

Gitarrfingrar

Sedan jag var liten har jag velat kunna spela (bland annat) gitarr, men inte förrän nu har jag haft lust att lära mig det. Jag tänkte att det är ju många som kan spela gitarr, så hur svårt kan det vara? Så jag har lånat en gitarr och satt igång. Det går lite trögt och det gör förbaskat ont i mina fingertoppar på vänsterhanden. Jag hade aldrig fattat att de blir så påfrestade. Hur ska det gå med mina finkänsliga fingrar, kan man undra. Kommer jag förlora finkänsligheten i dem när de har bepansrats med hårdare hud? Eller kommer jag kanske i frustration bara ge upp övandet efter ytterligare några dagar och låtsas som att gitarrer inte är för mig? Vi får se. Min repertoar så här långt är ganska begränsad: Broder Jakob, Ja må han leva och Balladen om den kaxiga myran. De tre(!) ackord, och framförallt växlingarna mellan dem, som krävs för den sistnämnda för mig till gränsen av min nuvarande kapacitet.
När jag tröttnar på att traggla improvisationsplonkar jag på gitarren och hoppas någonstans att jag genom någon slags gudomlig försorg skall förvandlas till en gitarrvirtuos som genom ett trollslag.

Inga kommentarer: